Ice Cage 4 veti Helsingin jäähallin täyteen, mutta illan odotetuin tyrmäys ei tapahtunut vain kehässä. Siinä missä Joni “Stagala” Takala (Joni Takala) jysäytti Mik “Immu” Ilménin kanveesiin sekunneissa, vedonlyöntisivut saivat oman osumansa suomalaisen viihdemaailman ytimeen. Yksi vedonlyöntisivu erityisesti: Wildz.
Tämä kansainvälinen vedonlyöntisivusto tarjosi koko ottelun ilmaiseksi katsottavaksi, kunhan käyttäjä rekisteröityi heidän sivuilleen. Samalla syntyi kysymys, jota viranomaisetkin ovat alkaneet pohtia: onko tämä markkinointia, viihdettä – vai molempia?
Näin Wildz vei shown kehästä ruutuihin
Kun suomalaiset kamppailufanit valmistautuivat Ice Cage 4 -iltaan, Wildz lanseerasi yksinkertaisen mutta tehokkaan kampanjan: rekisteröidy vedonlyöntisivulle, niin pääset katsomaan matsin ilmaiseksi. Tämän lisäksi he jakoivat lippuja kilpailun muodossa. Ehdot olivat selvät – mutta niin oli tavoitekin: saada ihmiset pelaamaan.
Tapahtumien järjestäjä kuvaili jo ennen iltaa, että ”nyt mennään isosti” – ja isosti mentiinkin. Ice Cage 4 oli täyteenmyyty ja media kiinnostunut
Gämblers Cast & Salkkareiden Jenni
Wildz on viime vuosina noussut tunnetuksi Suomessa paitsi vedonlyöntisivuna, myös brändinä, joka liittää kasinoviihteen osaksi arkea. Yksi näkyvimmistä alustoista on Gämblers Cast – podcast, jossa isäntinä nähdään mm. Aleksi Valavuori, Juha Perälä ja Kalle Palander. Keskustelu liikkuu pokerista urheiluun ja takaisin, mutta taustalla näkyy aina vedonlyöntiyhtiön logo.
Lisäksi Wildz on käyttänyt markkinoinnissaan myös Salatut elämät -sarjasta tuttua Anu Palevaaraa, joka tunnetaan roolistaan Jenninä. Tämä yhdistelmä tuttuja kasvoja ja vedonlyöntibrändiä saa aikaan sen, että Wildz tuntuu kotimaiselta pelisivustolta.
Vedonlyöntisivut, harmaa alue ja lain rajat
Suomen rahapelilainsäädäntö on selvä: vain Veikkauksella on oikeus mainostaa rahapelejä Suomessa. Silti ulkomaiset vedonlyöntisivut jas kasinot, tekevät itsensä näkyväksi sisältömarkkinoinnin, vaikuttajien ja tapahtumien kautta.
Vedonlyöntilähetykset, ilmaiset matsit ja julkkis-yhteistyöt ovat harmaalla alueella, jossa viranomaisten on yhä vaikeampi määritellä, onko kyse mainonnasta vai pelkästä sisällöstä. Wildzin Ice Cage -tempaus on tästä erinomainen esimerkki: ottelu itsessään ei ole mainos, mutta kaikki sen ympärillä ohjaa käyttäjän yhdelle ja samalle vedonlyöntisivustolle.
Muistatko nämä rahapelifirmojen tempaukset julkkisten kanssa?
Wildz ei ole ainoa vedonlyöntisivusto, joka on hyödyntänyt suomalaisia julkkiksia markkinointikampanjoissaan. Tässä muutamia tunnettuja ja oikeasti toteutuneita esimerkkejä:
Unibet ja JVG
Suosittu rap-duo JVG teki näkyvää yhteistyötä Unibetin kanssa, jossa yhdistyivät urheilu, musiikki ja vedonlyönti. Kampanjoissa lanseerattiin mm. räätälöityjä vetokohteita artistien suosikkijoukkueista.
Jari Litmanen: Betsson, Unibet ja Veikkaus
Litti on ollut todellinen pelibrändien monitoimimies. Hän on esiintynyt Veikkauksen markkinoinnissa jo uransa alkuvuosina, myöhemmin Unibetin ambassadorina sekä näkyvästi Betssonin mainoskasvona. Betsson julkaisi Litmasen ympärille rakennetun kampanjan, jossa korostettiin hänen asiantuntemustaan ja ”kuninkaan” statusta.
Veikkaus ja Elastinen
Räppäri Elastinen esiintyi vuosikymmenen alussa Veikkauksen kampanjoissa, joissa yhdistettiin musiikki, urheilu ja nuorisoystävällinen brändiviestintä.
Onko tämä tulevaisuutta?
Ice Cage 4 osoitti, että vedonlyöntisivut eivät enää pysyttele mainosbannereissa tai tylsissä TV-spoteissa. Ne ovat nyt osa ilmiöitä, tapahtumia ja kulttuuria – ja mikä tärkeintä, niitä ei voi enää erottaa puhtaasti viihteestä. Kun Immu kaatui kehässä, Wildz voitti ruudun ääressä – ja samalla yleisön huomion.
Eikä tämä jää viimeiseksi kerraksi. Suomeen ollaan parhaillaan rakentamassa uutta rahapelijärjestelmää, jossa nykyinen monopoli väistyy ja lisenssijärjestelmä otetaan käyttöön. Tämä tarkoittaa, että sponsorointi, joka on tähän asti ollut käytännössä kiellettyä, tullaan sallimaan.
Tulevaisuudessa näemmekin todennäköisesti Unibetin, NordicBetin, ja muiden ulkomaisten vedonlyöntisivujen logot suomalaisjoukkueiden paidoissa ja urheilutapahtumien pääsponsoreina. Ice Cage saattoi siis olla vasta alkusoittoa – tässä ei ehkä rikottu sääntöjä, vaan testattiin rajoja.