10.8 C
Helsinki
lauantai, huhtikuu 19, 2025

Viimeisimmät julkaisut

Suomi laillistaa ulkomaiset rahapeliyhtiöt – nyt alkaa kilpajuoksu julkkisten kasvoista!

Suomen rahapelimarkkinat kokevat mullistuksen, kun ulkomaiset vedonlyönti- ja kasinofirmat pääsevät virallisesti jakamaan pelikortteja lisenssijärjestelmässä. Tämä tarkoittaa yhtä asiaa: julkkisten sponsoridiilit ovat tekemässä paluun – isompina ja näkyvämpinä kuin koskaan!

Mutta ennen kuin uudet nimet astuvat estradille, muistellaan ketkä suomalaisjulkkikset ovat jo olleet mukana pelibisneksessä – ja ketkä huhujen mukaan hierovat sopimuksia ulkomaisten rahapeliyhtiöiden kanssa tälläkin hetkellä.

Mika Häkkinen Unibetissä – F1-legenda vedonlyönnissä

Formulalegenda Mika Häkkinen teki näyttävän siirron radalta ruudukkoon, kun hänestä tuli Unibetin brändilähettiläs. Kampanjat olivat tyylikkäitä, Häkkinen analysoi kisoja asiantuntevasti – ja rahapeliyhtiö sai nimekkään ja uskottavan keulakuvan.

Mikan ura mainoskasvona ei herättänyt kohua, mutta silti se sai monet raapimaan päätään: oliko tämä vasta alkua isommalle julkkistulvalle?

Jari Litmanen – Kuningas rahapelimarkkinoinnissa

Jalkapallokenttien hiljainen sankari Jari Litmanen ei ehkä ole tunnettu kohuista, mutta hän on ollut yllättävän näkyvä hahmo rahapelimainonnassa. Litmasen kasvot ovat koristaneet Veikkauksen, Betssonin ja Kindredin materiaaleja vuosien varrella.

Kampanjoissa oli enemmän asiantuntijafiilistä kuin glitteriä, mutta Kuningas osaa liikkua molemmilla kentillä – myös niillä, joilla panokset ovat rahaa eikä maaleja.

Teemu Selänne – Huhut miljoonadiilistä

Vielä ei ole virallista vahvistusta, mutta useiden lähteiden mukaan Teemu ”The Finnish Flash” Selänne on tehnyt yhteistyösopimuksen suuren rahapeliyhtiön kanssa. Julkistus on odotettavissa heti, kun lisenssijärjestelmä astuu voimaan.

Selänne on ollut näkyvästi mukana monessa bisneksessä, mutta jos diili toteutuu, tämä on hänen toinen julkinen hyppynsä kasinokentälle. Ensimmäinen yhteistyö oli Veikkauksen kanssa vuonna 2016.

Lateksituppi tuomittiin kasinomainonnasta

SoMe-hahmo ja aiemmin suosittuja huumorivideoita tehnyt  Lauri ”Lateksituppi” Kangas nousi otsikoihin, kun hän sai tuomion rahapelirikoksesta mainostettuaan ulkomaisia pelisivustoja ilman lupia. Somevideot, joissa nuori mies esitteli bonuksia ja kasinopelejä, herättivät huomiota – mutta niin heräsi myös viranomaisen kiinnostus.

Tapauksesta tuli ensimmäinen laatuaan Suomessa, ja se avasi keskustelun siitä, missä menee somevaikuttajien vastuun raja.

Vaikuttajat ja rahapelit – peli muuttuu

Moni somevaikuttaja, erityisesti Instagramin ja TikTokin puolella, on mainostanut kasinoita ovelasti: ”Storyn kautta, swipe upilla”, ilman virallisia merkintöjä yhteistyöstä. Vuosien ajan tämä oli villi länsi, jossa jaettiin satojen tuhansien eurojen diilejä – ja seuraajien uskottiin ”vain löytäneen” bonukset itse.

Nyt tämä on loppu. Uusi lisenssijärjestelmä kieltää kohdennetun kasinomainonnan sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajat eivät voi enää piilottaa bonuksia tarinoihinsa tai jakaa affiliate-linkkejä seuraajilleen. Se on heippa helppo raha – ainakin siltä osin.

Julkkikset ja netticasinot – miksi ne ovat suosittuja?

Vaikka ulkomaisten netticasinoiden markkinointi on kiellettyä, muutama netticasino tekee edelleen yhteistyötä julkkisten kanssa, joskin pienimmissä määrin kuin pari vuotta sitten.  Ja juuri netticasinot kääntävät katseensa takaisin perinteisempiin kasvoihin: urheilutähdet, laulajat, näyttelijät – ne, jotka kelpaavat TV- ja printtimainontaan ilman että algoritmit estävät näkyvyyden.

Ylen tekemä selvitys vuodelta 2021 (Yle 3.2.2021) paljasti, kuinka somevaikuttajat mainostivat harmaalla alueella toimivia netticasinoita ilman mainosmerkintöjä – ja usein ilman, että yleisö edes ymmärsi kyseessä olevan maksettu yhteistyö. Tämä villi vaihe on nyt ohi.

Sen sijaan seuraavan kampanjan tähdessä saattaa näkyä Teemu Selänteen hymy tai Mika Häkkisen analyysi – ja heidät saatetaan nähdä aivan laillisesti TV-mainoksessa, bussipysäkillä tai urheilustudiossa.

Tulevat tähdet – ketkä nappaa miljoonadiilit?

Julkkismaailmassa käy kuhina. Kun markkina aukeaa, isot peliyhtiöt etsivät tunnettuja, luotettavia ja näkyviä kasvoja markkinoimaan tuotteitaan. Jo nyt on huhuttu, että entisiä NHL-tähtiä, tubettajia ja tosi-tv-kasvoja istuu neuvottelupöydissä – ja osa on valmiina, kun pelimerkit jaetaan uudelleen.

Seuraavat kuukaudet kertovat, kuka on seuraava Mika Häkkinen – ja kuka jää katsomaan sivusta, kun kaveri tienaa miljoonan sillä, että kertoo suosikkikertoimensa.

Latest Posts

Älä missaa