Ella Hautajärvi ja Helmi Kantola ovat yksi Suomen tunnetuimmista ja vaikutusvaltaisimmista somevaikuttajaduoista. Heidän tarinansa on esimerkki siitä, kuinka ystävyys, aitous ja kekseliäisyys voivat johtaa valtavaan suosioon digitaalisessa maailmassa. Tässä artikkelissa pureudutaan heidän urapolkuunsa, suosionsa taustoihin sekä heidän merkitykseensä suomalaisessa sosiaalisen median kentässä.
Keitä ovat Ella ja Helmi?
Ella Hautajärvi (s. 1.7.2000) ja Helmi Kantola (s. 16.10.2000) ovat tamperelaisia somepersoonia, jotka nousivat julkisuuteen vuonna 2018 julkaisemalla yhteisen YouTube-kanavan nimeltä Ella & Helmi. Heidän aitoutensa, huumorintajunsa ja keskinäinen ystävyytensä ovat tehneet heistä helposti lähestyttäviä ja samaistuttavia hahmoja erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa.
Heidän sisältönsä vaihtelee vlogien, haastevideoiden, arkipäivän kommellusten ja lifestyle-aiheiden välillä, ja se puhuttelee etenkin Z-sukupolvea. Parivaljakon luoma brändi on tunnettu sekä hauskuudestaan että vilpittömyydestään.
Nopeasti kasvanut suosio YouTubessa
Ella ja Helmi aloittivat YouTube-taipaleensa ilman suuria suunnitelmia – he halusivat vain tehdä videoita ystävyyden voimalla. Kuitenkin heidän kanavansa keräsi nopeasti kymmeniä tuhansia tilaajia, ja nykyään Ella & Helmi -kanavalla on yli 100 000 seuraajaa. YouTube toimii edelleen heidän tärkeimpänä alustanaan, vaikka he ovat laajentaneet läsnäoloaan myös TikTokiin ja Instagramiin.
Meemitalo: uudenlaista yhteisöllisyyttä
Yksi uran merkittävä etappi oli Meemitalo, somevaikuttajien yhteinen asumisprojekti Tampereella. Mukana oli useita tunnettuja tubettajia ja vaikuttajia, ja Ella ja Helmi olivat keskeisessä roolissa talon sisällöntuotannossa. Meemitalo tarjosi paitsi uusia yhteistyömahdollisuuksia myös paljon näkyvyyttä koko tiimille.
Meemitalo lakkautettiin alkuvuodesta 2024, mutta sen vaikutus Ella ja Helmin uraan on ollut merkittävä – erityisesti heidän yhteisöllisyyttään ja brändiään vahvistaen.
Ella & Helmi IRL: tv-debyytti ja uusi yleisö
Vuonna 2024 kaksikko siirtyi uudelle aluevaltausalueelle julkaisemalla televisiosarjan Ella & Helmi IRL: Paras kesä ikinä. Sarja esitettiin C More -suoratoistopalvelussa ja sai lämpimän vastaanoton katsojilta.
Sarjassa seurattiin heidän kesänviettoaan ja elämää kulissien takana – samaa tuttua energiaa, mutta uudessa muodossa. Televisioformaatin kautta he tavoittivat myös aikuisempaa yleisöä, joka ei ollut aiemmin välttämättä ollut tuttua heidän sosiaalisen median sisällöilleen.
Omien kanavien kehittäminen
Yhteisen kanavan rinnalla molemmat ovat kehittäneet myös henkilökohtaisia projekteja:
- Helmi Kantola on rakentanut vahvaa brändiä omalla nimikanavallaan YouTubessa, jolla oli helmikuussa 2025 noin 89 000 tilaajaa.
- Ella Hautajärvi on puolestaan keskittynyt omaan YouTube-kanavaansa, jolla oli samaan aikaan noin 26 000 tilaajaa.
Näillä kanavilla he pääsevät esittelemään omia kiinnostuksenkohteitaan ja persoonallisuuksiaan hieman eri näkökulmasta.
Miksi Ella ja Helmi ovat niin suosittuja?
Heidän suosionsa perustuu kolmeen tärkeään tekijään:
1. Aitous
He eivät yritä esittää muuta kuin mitä ovat. Sisältö on rehellistä, arkista ja aidosti viihdyttävää.
2. Ystävyys
Katsojille välittyy voimakas tunne siitä, että Ella ja Helmi ovat aitoja ystäviä. Se tekee sisällöstä samaistuttavaa ja lämmintä.
3. Sitoutunut yhteisö
He ovat rakentaneet ympärilleen aktiivisen ja uskollisen fanikunnan, joka kommentoi, seuraa ja osallistuu aktiivisesti sisällön ympärillä käytävään keskusteluun.
Tulevaisuuden suunnat
Ella ja Helmi ovat osoittaneet, että he pystyvät kehittymään ja kasvamaan uusien trendien mukana. Heidän monipuolisuutensa antaa mahdollisuuden siirtyä vaikka podcasteihin, kirjallisiin projekteihin tai vaikkapa omien tuotteiden lanseeraukseen.
Heidän esimerkkinsä on rohkaissut monia nuoria tavoittelemaan omia unelmiaan sosiaalisessa mediassa – samalla tavalla kuin Sita Salminen tai Roni Back aikanaan tekivät.
Yhteenveto
Ella ja Helmi ovat vakiinnuttaneet asemansa suomalaisen somekentän huipulla. Heidän tarinansa osoittaa, että ystävyydellä, aitoudella ja luovuudella voi päästä pitkälle. Heidän vaikutuksensa näkyy erityisesti nuorten somen käyttäjien elämässä, ja he inspiroivat monia luomaan omannäköistään sisältöä.