Vaikka ulkomailta käsin toimivien nettikasinoiden mainonta on Suomessa kiellettyä, sosiaalisen median vaikuttajat ja affiliaatti-sivustot mainostavat kasinoita edelleen estoitta.
Poliisi myöntää valvonnan olevan resurssikysymys. Samaan aikaan horisontissa häämöttää uusi lisenssijärjestelmä, joka voi muuttaa pelikenttää merkittävästi.
Nettikasinoiden mainontakielto Suomessa
Suomessa rahapelejä saa tarjota vain valtion omistama rahapeliyhtiö Veikkaus Oy. Käytännössä rahapelien markkinointia säätelee arpajaislaki, joka antaa Veikkaus Oy:lle yksinoikeuden rahapelien mainontaan Manner-Suomessa.
Kaikki muu rahapelien markkinointi, eli toisin sanoen ulkomaiset kasinot ja niiden mainonta on kiellettyä.
Mainontakiellosta huolimatta suomalaisten on kuitenkin sallittua pelata Veikkauksen lisäksi myös ulkomaisilla kasinoilla, minkä vuoksi näillä toimijoilla on suuri intressi tuoda palveluitaan myös suomalaisten tietoon. Oletkin ehkä nähnyt kuinka vaikuttajat esittelevät nettikasinot ilman kierrätystä, isoja kasinobonuksia ja lupauksia voitoista.
Poliisihallituksen mukaan rahapelien markkinointi on kiellettyä riippumatta siitä, mistä maasta käsin mainonta tapahtuu, jos se kohdistuu Manner-Suomeen ja siellä asuviin henkilöihin.
Vaikuttajat rikkovat kieltoja sakkojen uhalla
Ulkomaisille nettikasinoille Suomi on kielloista huolimatta houkutteleva markkina, sillä suomalaiset ovat maailman mittakaavassa yksi aktiivisimmista rahapelejä pelaavista kansoista.
Ulkomaiset rahapeliyhtiöt pyrkivätkin kiertämään mainontakieltoja kaikin mahdollisin keinoin, muun muassa sosiaalisen median vaikuttajien avulla. Käytännössä vaikuttajille tarjotaan rahallista korvausta siitä, että ne mainostavat kasinoiden palveluita esimerkiksi Instagramissa sekä TikTokissa.
Kielloista huolimatta monet sosiaalisen median vaikuttajat mainostavat edelleen ulkomaisia nettikasinoita kanavillaan. Syy tähän on todennäköisesti selvä: mainonnasta saadut korvaukset kannattavat mahdollisista riskeistä huolimatta.
Sosiaalisen median vaikuttajia on pyritty pelottelemaan muun muassa langettamalla uhkasakkoja ja lähettämällä selvityspyyntöjä. Nämä keinot ovat vähentäneet sosiaalisen median mainontaa hieman, mutta ei kokonaan.
Affiliaatit oma lukuna
Affiliate-markkinointi (eli kumppanuusmarkkinointi) on yksi nettikasinoiden tärkeimmistä keinoista hankkia asiakkaita. Affiliate-sivustot saavat rahallisen korvauksen, kun pelaaja siirtyy heidän linkkinsä kautta nettikasinolle.
Pelkästään suomenkielisiä affiliate-sivustoja on satoja erilaisia ja suosituimpien sivustojen kävijämäärät liikkuvat tuhansissa päivittäisissä kävijöissä. Poliisihallituksen mukaan affiliate-markkinointia koskee kuitenkin samat säännöt kuin muutakin rahapelien markkinointia.
Poliisihallitus on pyrkinyt ajamaan affiliate-sivustoja alas lähettämällä selvityspyyntöjä ja ukaaseja sivustoja pyörittäville toimijoille. Ongelmallista kuitenkin on, että suurimmaksi osaksi sivustot toimivat ulkomaisilla palvelimilla ja niiden omistajat ovat ulkomaisia.
Affiliate-markkinoinnissa rajojen vetäminen on erityisen hankalaa, sillä käytännössä mikään ei estä ulkomaista toimijaa pitämästä rahapeliaiheista sivustoa suomen kielellä.
Poliisilla ei ole resursseja valvoa
Vaikka ulkomaisten kasinoiden mainonta on yksiselitteisesti kiellettyä, sen valvonta on osoittautunut käytännössä erittäin vaikeaksi.
Poliisihallituksen mukaan kyse on ennen kaikkea resurssipulasta. Viranomaisilla ei ole riittävästi työvoimaa tai teknisiä keinoja seurata jatkuvasti eri kanavissa tapahtuvaa mainontaa — etenkin, kun uudet mainosmuodot ja vaikuttajat syntyvät kuin sieniä sateella.
Lisäksi suurin osa markkinoinnista tapahtuu ulkomaisilla verkkosivuilla tai somekanavilla, joiden sisällöntuotanto ei ole Suomen viranomaisten suorassa hallinnassa. Affiliate-markkinoijat osaavat kiertää sääntöjä suuntaamalla sisältöä näennäisesti kansainväliselle yleisölle, vaikka todellinen kohderyhmä olisikin Suomi.
Usein huomautukset tai selvityspyynnöt eivät johda toimiin, ja vaikka seuraamusmaksut ovat teoriassa mahdollisia, niitä ei ole juuri käytännössä määrätty.
Uusi lisenssijärjestelmä tuo muutoksia
Vuoden 2026 alusta Suomi ottaa käyttöön lisenssipohjaisen rahapelijärjestelmän. Tämä tarkoittaa, että ulkomaiset peliyhtiöt voivat jatkossa hakea virallista lisenssiä toimia Suomen markkinoilla — ja mainostaa toimintaansa laillisesti tietyin ehdoin. Samalla tavalla on toimittu aikaisemmin esimerkiksi Ruotsissa.
Lisenssijärjestelmän myötä valvonta helpottuu, kun osa toimijoista toimii virallisesti viranomaisten valvonnassa. Samalla markkinointia voidaan säädellä aiempaa selkeämmin, esimerkiksi sen osalta missä ja miten peliyhtiöt saavat mainostaa.
Asiantuntijat ovat toiveikkaita mutta varovaisia. Toisaalta järjestelmä voi lisätä selkeyttä, mutta toisaalta vaarana on, että ilman tehokasta valvontaa lisenssijärjestelmä ei estä harmaan alueen toimintaa. Pikemminkin se pahimmassa tapauksessa normalisoi kasinoiden markkinoinnin uusilla tavoilla.
Yleinen odotus myös on, että Suomen uudessa lisenssijärjestelmässä markkinoinnille asetetaan liian tiukat rajat. Tällöin tilanne saattaa kehittyä toivotusta päinvastaiseen suuntaan ja kielletty markkinointi ottaa entistä enemmän tuulta alleen.