Fanittamisen keulakuva ja somepersoonien aateliin kuuluva Lärvinen tunnetaan niin Instagramista, Facebookista, TikTokista kuin Jengi Viihtyy -podcasteistaankin. Lärvinen osaa paitsi viihdyttää, myös ottaa hyödyn irti suosiostaan ja tunnettuudestaan.
Lärvinen on onnistunut luomaan menestyksekkäitä yhteistyösopimuksia eri tahojen kanssa, myös pelialalla. Yksi näkyvimmistä kumppanuuksista on yhteistyö peliyhtiö Coolbetin kanssa. Tämän yhteistyön eri muotoja esittelemme seuraavassa artikkelissa.
Lukemalla saat kattavan kokonaiskuvan siitä, kuinka monipuolista nettikasinoiden ja vedonlyöntiyhtiöiden mainostaminen nykyään somevaikuttajien keskuudessa on ja minkälaisia markkinointistrategioita on käytössä.
Samalla pohdimme somemarkkinoinnin kiperiä kysymyksiä, kuten markkinoinnin eettisyyttä ja sitä, millaisia rajoituksia Suomen rahapelilainsäädäntö asettaa nettikasinoiden mainostamiselle.
Kuka ihmeen Lärvinen?
Lärvinen on tuttu hahmo suomalaisille monesta yhteydestä, mutta erityisesti hän on kohonnut julkisuuteen intohimoisen jääkiekkofanituksensa ansiosta. Hänet tunnetaan totaalisen innostuneesta ja näyttävästä kannustuksesta urheilutapahtumissa niin Suomessa kuin maailmallakin.
Oikealta nimeltään Joonas Järvisen julkkisura alkoi oikeastaan kaveriporukan vitsistä, mutta se on kasvanut monikanavaiseksi henkilöbrändiin tukeutuvaksi fanitukseksi. Hänellä on runsaasti seuraajia eri sosiaalisen median tileillään, kuten TikTokissa, Facebookissa ja Instagramissa.
Kaikkien tunnetuin Lärvinen on kuitenkin juuri nyt Jengi Viihtyy -podcastinsa ansiosta. Sen jaksoissa Lärvinen ja hänen ystävänsä Atte Salminen jakavat kokemuksiaan kisareissuista ja fanituksesta. Kaksikon ote on rento ja hyväntuulinen, mutta pinnan alla on myös runsaasti terävää analyysia esimerkiksi fanituksen merkityksestä yksiölle ja yhteisölle.
Lärvisen suosion salaisuutena voidaan pitää paitsi onnistunutta henkilöbrändäystä ja intohimoista suhdetta fanitukseen, myös sitä, että Lärvinen onnistuu kiinnostamaan ja viihdyttämään hyvin laaja-alaista fanikuntaa niin iän kuin taustankin suhteen.
Lärvinen Coolbetin lähettiläänä
Lärvinen on osannut lyödä suosionsa myös rahoiksi ja hyödyntää menestystään esimerkillisesti. Hän on lanseerannut muun muassa monenlaisia Jengi viihtyy -fanituotteita. Toisaalta Lärvinen on harjoittanut myös kiitettävästi hyväntekeväisyystyötä, jolloin vaurastumisesta ovat päässeet hyötymään myös muut.
Tällä hetkellä yksi Lärvisen ajankohtaisimmista ja tuottoisimmista yhteistyökuvioista liittyy peliyhtiö Coolbetiin, jonka brändilähettiläänä hän toimii. Lärvinen on ollut tämän myötä mukana useissa markkinointikampanjoissa sekä tapahtumissa.
Coolbet on peliyhtiö, joka on perustettu vuonna 2026, eli yhtiöllä alkaa olla takanaan jo vankasti kokemusta ja rutkasti näkemystä. Coolbetin pelivalikoimasta löytyy slotteja, live kasino ja pöytäpelejä.
Erityisesi Coolbet on erikoistunut vedonlyöntiin. Se tarjoaa edullisia, omia kertoimia. Lisäksi kasino on panostanut vastuulliseen pelaamiseen. Tämä näkyy esimerkiksi avoimuutena, jossa jokaisen ottelun pelivaihtoehdot ja voittorahojen jakautuminen ovat julkista, kaikille pelaajille jaettavaa tietoa.
Viron lisenssin alla toimiva kasino on erinomaisesti lokalisoitu, joten se toimii, kuten suomalaiset kasinot. Kasino on muun muassa kauttaaltaan suomenkielinen. Viron lisenssi mahdollistaa myös verovapaat voitot ja takaa turvallisen peliympäristön.
Monipuoliset markkinointimahdollisuudet ja hyvä yhteistyö
Lärvinen on onnistunut hyödyntämään monipuolista ja luovaa innovointikykyään myös yhteistyökuvioita toteuttaessaan. Markkinointitavat eivät ole jämähtäneet yhteen ja ainoaan, vaan niitä voi varioida tarpeen ja kohderyhmän mukaan.
Tällä hetkellä kaksi Lärvisen päämarkkinointitapaa Coolbetin kanssa ovat:
- Yhteistyö Pallomeri.net-sivuston kanssa
Lärvinen jakaa sosiaalisen median kanavissaan Pallomeri.net-sivuston järjestämiä kilpailuja ja kampanjoita, jotka puolestaan ohjaavat suoraan Coolbetin sivustolle. Hyvä esimerkki tästä on suosittu Super Bowl -kilpailu, jossa NHL-kauden tapahtumia veikkaamalla on mahdollista voittaa jopa 10 000 €.
Toinen menestyksekkääksi osoittautunut yhteistyö Pallomeri.netin kanssa on tiedon jakaminen Tonnin Seteli -pokeriturnauksesta. Tässä pelaajat kilpailevat eri kokoisista palkinnoista, jotka voivat olla bonusrahojen lisäksi esimerkiksi VIP-lippuja urheilutapahtumiin.
- Osallistuminen urheilutapahtumiin
Lärvinen ei ole jäänyt laakereilleen lepäämään markkinoinninkaan suhteen. Päinvastoin hän on matkustanut laajasti yhteistyön merkeissä ja osallistunut muun muassa useisiin NHL-otteluihin Coolbetin logot näkyvästi esillä.
Lärvinen on osallistunut paljon myös muihin urheilutapahtumiin, eikä pelkästään katsomosta käsin. Hän on ollut mukana esimerkiksi Kalle Samoojan ja muiden ammattilaispelaajien kanssa golfkierroksilla – Coolbetin brändi näkyvillä, totta kai.
Markkinoinnin sisältö: kilpailuita ja brändinäkyvyyttä
Samoin kuin markkinointikeinot ja väylät ovat monipuolisia, myös markkinoinnin sisältö on Lärvisen yhteistyössä räätälöity vastaamaan monenlaisia tarpeita ja päämääriä.
Kaksi pääsisältöä Lärvisen Coolbetiin kohdistuvassa markkinoinnissa ovat juuri nyt:
- Kilpailut ja kampanjat
Coolbet käyttää monipuolisesti erilaisia kilpailuita ja kampanjoita hyväkseen houkutellakseen kasinolleen uusia asiakkaita ja sitouttaakseen vanhoja. Lärvinen jakaa aktiivisesti tietoa näistä, esimerkiksi erilaisista pokeriturnauksista ja vedonlyöntibonuksista.
Coolbet on saanut asiakkailtaan kiitosta siitä, että se huomioi tarjouksissaan myös vedonlyöjät, vaikka monessa muussa pelipaikassa keskitytään bonusten osalta vain kasinoasiakkaisiin. Coolbet on panostanut esimerkiksi tervetuliaistarjoukseen, joka on 100 % talletusbonus 150 € asti.
Lärvinen johdattaa Coolbetille omilla sivuillaan somessa, muun muassa TikTokissa, Facebookissa ja Instagramissa. Suosittu väylä on hänen Jengi Viihtyy -podcastinsa. Hän saattaa lisätä kasinon nimen myös esimerkiksi hastageihin tai hakusanoihin.
Lärvinen järjestää myös yhteistyökilpailuita, joissa hän saattaa esimerkiksi arpoa seuraajien kesken Coolbetin lahjoittamia palkintoja, kuten tunnettujen urheilijoiden pelivarusteita.
- Brändin näkyvyys
Koska Lärvinen on someskenen moniosaaja, hän pystyy tarjoamaan myös kattavan brändinäkyvyyden Coolbetille. Hän käyttää Coolbetin logoja useissa eri yhteyksissä, esimerkiksi Instagramissa ja TikTokissa sekä Jengi Viihtyy -podcastissa.
Osallistuessaan Coolbetin sponsoroimiin tapahtumiin, Lärvinen luonnollisesti käyttää vaatteita, joissa yrityksen logo on selkeästi esillä. Koska Lärviseen liitetyt mielikuvat ovat positiivisia ja rentoja, brändiyhteistyö lisää myös Coolbetiin yhdistettäviä myönteisiä mielikuvia.
Onko Lärvisen mainonta eettisesti oikein ja laillista?
Se, että Lärvinen mainostaa nettikasinoita ja vedonlyöntiyhtiöitä, on herättänyt myös kritiikkiä. Kriitikoiden mielestä rahapelaaminen on eettisesti väärin, sillä rahapelaamisesta voi koitua joillekin ongelmia, kuten riippuvuutta tai taloudellista haittaa.
Mainonnan puolustajat puolestaan ovat huomauttaneet, että asiallinen pelimainonta kertoo kuluttajille tarjonnasta aivan kuten mikä tahansa mainonta, ja pelaamisestaan jokainen päättää itse. Mainonnan sinällään ei siis nähdä olevan eettisesti väärin.
Mainonnan puolustajat ovat korostaneet myös sitä, että nykyään kasinot ovat sitoutuneet tehokkaasti vastuullisen pelaamisen edistämiseen. Esimerkiksi keinot valvoa pelaajien täysi-ikäisyyttä, ovat käytössä, sanoin mahdollisuudet puuttua ongelmapelaamiseen.
Lärvisen harjoittaman kasinomainonnan suhteen on pohdittu myös sitä, onko mainonta laillista. Yleisestihän on tiedossa, että ulkomaisten kasinoiden mainonta Suomessa on kielletty. Vain monopoliaseman omaavalla Veikkauksella on ollut oikeus mainostaa omia pelejään, jotta rahapelaamisen aiheuttamat haitat voidaan minimoida.
Ulkomaisten kasinoiden mainonta ei kuitenkaan suoranaisesti riko lakia, sillä kasinot käyttävät kiertoreittiä tavoittaakseen suomalaiset pelaajat. Kasinoille ohjataan erillisten affiliate-linkkien kautta, jolloin markkinointi tapahtuu epäsuorasti.
Kannattaa muistaa, että vaikka suora markkinointi ei ole laillista, kansainvälisillä kasinoilla pelaaminen on täysin Suomen lakien mukaista.
Huomion arvoista on sekin, että yleiset sosiaalisen median alustat, esimerkiksi TikTok ja YouTube, eivät toimi Suomen lainsäädännön alaisina. Algoritmien avulla tätä kautta onkin mahdollista suunnata myös suomalaisille kasinomainontaa.
Uusi rahapelilaki ja kasinomainonnan tulevaisuus
Kun Suomen uusi rahapelilaki astuu voimaan vuonna 2026-2027, myös kasinoiden markkinoinnissa koetaan mullistuksia. Uusistus ja Suomen oma pelilisenssi purkavat Veikkauksen monopolin ja avaavat kasinomarkkinan kilpailulle.
Tämä tulee lisäämään ulkomaisten kasinoiden näkyvyyttä ja määrää, joiden päivittymistä voi seurata kätevästi suomenparhaatkasinot.fi -sivustolta. Samaan aikaan Suomen pelilisenssi asettaa rajoituksia kasinoiden markkinoinnille, koska kansalaisia halutaan jatkossakin suojata rahapelaamisen haittavaikutuksilta.
Se, millaiseksi laillinen mainonta muuttuu, jää nähtäväksi. Varmaa on, että muutokset vaikuttavat myös Lärvisen yhteistyöhön nettikasinoiden ja vedonlyöntiyhtiöiden kanssa tavalla tai toisella.
Positiivista uuden Suomen pelilisenssin edellyttämissä rajoituksissa on se, että ne yhdenmukaistavat rahapelialan markkinointia ja poistavat harmaalla alueella tapahtuvaa mainontaa. Tämä muutos edesauttaa luomaan asiakkaille mahdollisimman turvallisen peliympäristön.