-3 C
Helsinki
keskiviikko, maaliskuu 12, 2025

Viimeisimmät julkaisut

Vieläkö muistat suomalaiset julkkikset vedonlyönti- ja kasinomainonnan kasvoina?

Vedonlyönti- ja kasinobisnes kaipaa myyvää markkinointia siinä, missä muutkin kasvualat. Tähän tarpeeseen on menneinä vuosina haalittu mukaan myös koko joukko suomalaisia julkkiksia. Heitä ovat esimerkiksi seuraavat tutut nimet: Jaajo Linnonmaa, JVG, Sami Hyypiä, Jari Litmanen, Teemu Selänne, Jere Karalahti, Juha Perälä ja Aleksi Valavuori.

Tässä artikkelissa esittelemme, millaista yhteistyö eri vaikuttajatahojen kesken on ollut. Analysoimme sen motiiveja ja seurauksia.  Pohdimme myös, miten julkkisten ja mainonnan yhteistyö mahdollisesti tulevaisuudessa kehittyy.

Aihe on ajankohtaisempi kuin koskaan juuri nyt, kun uutta rahapelilakia valmistellaan Suomessa, sillä uudistus tulee vaikuttamaan radikaalisti myös kasinoiden mainontaan. Lue artikkelimme, niin tiedät, mistä puhutaan!

Julkkikset mainoksissa – kritiikkiä ja ymmärrystä

Suomalaisia julkisuuden henkilöitä on kuluneina vuosina nähty lukuisien vedonlyönti- ja kasinoyhtiöiden mainoskasvoina. Tämä on ymmärrettävää, sillä positiivisia mielikuvia herättävä, julkisuudesta tuttu henkilö lisää tutkitusti tuotteen tai palvelun vetovoimaa.

Mainonnan tarkoitus on tällöin aivan sama kuin mihin tähtäävät esimerkiksi vedonlyöntibonukset ja kasinobonukset. Ensin pelaajan mielenkiinto tahdotaan herättää ja tämän jälkeen asiakas halutaan sitouttaa kasinoon, jotta sen toiminta pysyy liiketaloudellisesti kannattavana.

Keskustelu siitä, onko julkkisten esiintyminen kasinomainoksissa sopivaa ja eettisesti oikein, on ollut vilkasta. Kritiikki on kohdistettu ensisijaisesti siihen, onko oikein mainostaa rahapelialaa ylipäänsä. Tällöin on keskitytty nostamaan esiin pelaamisen mahdolliset haittavaikutukset, kuten peliriippuvuuden synty ja taloudelliset ongelmat.

Mainostamisen kritiikki on kohdistettu myös katteettomiin lupauksiin, joita joissakin tapauksissa on koettu julkkismainostajien antavan. Toisaalta mainonnan puolustajat ovat korostaneet, että mainokset ovat yleisesti hyväksytty tapa tehdä eri palveluita tunnetuksi.

Monen mielestä kasinomainostaminen ole sen tuomittavampaa kuin muukaan markkinointi. Samalla tavalla kasinoita tekevät mainonnan puolustajien mielestä kuluttajille tunnetuksi esimerkiksi erilaiset kasinoita esittelevät sivustot, kuten kasinoseta.com.

8 x julkkis mainoskasvona

1. Juontaja ja näyttelijä Jaajo Linnonmaa

Linnonmaa perusti vuonna 2011 Ultimaattinen Gämblääjä  -nettisivuston. Sivustolla hän hyödynsi omakohtaisia kokemuksiaan ja jakoi vedonlyöntivinkkejä urheilusta, esimerkiksi jalkapallosta ja NBA-koripallosta. Lisäksi Linnonmaa mainosti sivustollaan ulkomaisia nettikasinoita ja vedonlyöntisivustoja. Parhaimmillaan sivuston Facebook-tykkääjiä oli yli 50 000. Linnonmaa on nähty myös vedonlyöntiyhtiöiden mainoskampanjoissa.

2. Rap-duo JVG (Jare Joakim Brand ja Ville-Petteri Galle)

JVG on tehnyt yhteistyötä vedonlyöntijätti Unibetin kanssa. Yhteistyön myötä muun muassa yhtiön logo on ollut esillä heidän musiikkivideoillaan ja sosiaalisessa mediassa vuonna 2021. Kaikki eivät ole suhtautuneet yhteistyökuvioon varauksettoman ilahtuneesti, vaan JVG:tä on kritisoitu piilomainonnasta ja duo on saanut kuluttaja-asiamieheltä huomautuksen rahapelien somemarkkinoinnista.

3. Ex-jalkapalloilija Sami Hyypiä

Hyypiä antoi kasvot vedonlyöntiyhtiö Betssonille toimien sen mainostajana vuonna 2017. Hän kirjoitti yhtiön sivuilla blogia, jakoi vedonlyöntivihjeitä ja osallistui Bettsonin mainosvideoihin. Tämä herätti kritiikkiä siitä, voiko hänen asemassaan oleva urheilija mainostaa urheiluvedonlyöntiä. Pääosin palaute oli kuitenkin myönteistä.

4. Jalkapallolegenda Jari Litmanen

Litmanen on toiminut vedonlyöntiyhtiö Unibetin mainoskasvona jo vuodesta 2016 alkaen. Hän on viime vuodet profiloitunut erityisesti vastuullisen pelaamisen lähettilääksi, joten vastaanotto on ollut melko suopeaa. Litmanen on ollut mukaan erilaisissa mainoksissa, kampanjoissa ja tapahtumissa. Lisäksi hän on osallistunut urheiluaiheisten podcastien tekemiseen Unibetille.

5. Kiekkolegenda Teemu Selänne

Selänne on toiminut yhteystyössä kaikille suomalaisille tutun Veikkauksen kanssa vuodesta 2013. Hän on toiminut Veikkauksen lähettiläänä ennen kaikkea erilaisissa edustustilaisuuksissa. Koska Veikkauksella on Suomessa hyvä ja luotettava maine, myös Selänteen esiintyminen on kerännyt ennen kaikkea kiitosta. Yhteistyön tarkasta sisällöstä on kuitenkin oltu julkisuudessa hiljaa.

6. Ex-jääkiekkoilija Jere Karalahti

Karalahti solmi yhteistyösopimuksen vedonlyöntiyhtiö Expekt.comin kanssa vuonna 2019. Hän on ollut siitä lähtien mukana erilaisissa tapahtumissa livenä sekä netin markkinointikampanjoissa. Lisäksi Karalahti on pitänyt Expekt.comin sivuilla blogia, jossa hän on kommentoinut esimerkiksi jääkiekon MM-kisoja. Karalahden ammattitaitoa on kiitetty, mutta vedonlyöntiyhtiön markkinoimista on hänen osaltaan myös kritisoitu.

7. Radiojuontaja Juha Perälä

Perälä aloitti yhteistyön vedonlyöntiyhtiö Unibetin kanssa vuonna 2018 ja on siitä lähtien antanut kasvonsa erilaisille kampanjoille. Lisäksi Perälä on markkinoinut Expekt.comia muun muassa podcasteissa ja Perälän perusvarma -konseptinsa alla muun muassa sosiaalisessa mediassa ja radiojuonnoissaan. Erityisesti Perälä jakaa vedonlyöntivinkkejä ja näkemyksiään vedonlyönnistä.

8. Somejulkkis Aleksi Valavuori

Valavuori on ehtinyt antaa kasvonsa moneen kasinoaiheiseen liikeideaan. Näitä ovat esimerkiksi kasinopelaamiseen liittyvä Mummorulla sekä vedonlyöntiyhtiö Unibet, jonka kanssa yhteistyö aloiteltiin jo vuonna 2010. Valavuori on myös isännöinyt vedonlyöntiä ja kasinopelaamista käsittelevää kohu Gämlercast-podcastiaan. Valavuori on mielipiteet jakava persoona, joten myös vedonlyönnin markkinointi on herättänyt soraääniä, joskin laadukkaasti toteutettu markkinointi on saanut myös kiitosta.

Miksi yhteistyöhön ryhdytään – rahako kaiken takana?

On selvää, että jokainen julkisuuden henkilö on ryhtynyt yhteistyöhön vedonlyönti- ja kasinomaailmassa omista lähtökohdistaan. Jokaisen profiiliin sopivia pelipaikkoja riittää. Kaikkia yhteistyöpäätöksiä yhdistää kuitenkin ainakin jonkinasteinen taloudellinen hyöty. 

Yhteistyökuvio on selkeä: julkkis mainostaa kasinoa tai palvelua ja saa siitä rahallisen korvauksen. Julkisuuden henkilöt tekevät pyyteetöntä pro bono -hyväntekeväisyystyötä vain harvoin ja perustellusti, joten kasinoiden markkinointi on puhdasta bisnestä.

Voidaan kuitenkin olettaa, että kasinopelaaminen ja vedonlyönti ovat kaikille yhteistyöhön ryhtyneille julkkiksille kuitenkin jollain tavalla sydäntä lähellä olevia asioita, tai ainakin tuttuja. Harva henkilö suostuu tuntuvastakaan palkkiosta markkinoimaan palvelua, jonka edustamat arvot ovat täysin päinvastaisia kuin oma arvomaailma.

Osa yhteistyökuvioista on myös sellaisia, että ne edellyttävät runsaasti tietoa ja jopa intohimoista suhtautumista markkinoinnin kohteeseen. Tällaisia ovat esimerkiksi blogiyhteistyöt, joissa mainoskasvo jakaa myös vaikkapa veikkausvinkkejä. 

Pelkkä raha ei siis aina toimi motiivina sille, että julkkis antaa kasvonsa vedonlyönti- ja kasinobisnekseen, vaan taustalla on usein aito kiinnostus. Tämä motiivi helpottaa heidän osaltaan myös mahdollisen negatiivisen palautteen vastaanottamista.

Näin rahapelimainontaa säännellään Suomessa

Aivan vailla rajoituksia ei rahapelejä voi Suomessa mainostaa, vaan rahapelilaki säätelee sitä, miten mainontaa saa toteuttaa. Suomessa Veikkaus on hallinnut monopoliasemallaan rahapelimarkkinoita, joten myös mainonta on ollut sallittua ainoastaan Veikkaukselle.

Kasinoiden vertailusivustot osoittaa, että kasinoita on tähänkin saakka ollut suomalaisten pelaajien ulottuvilla netissä runsaasti. Ulkomaisten kasinoiden mainoksia Suomessa ei kuitenkaan ole nähty. Tilanne tullee muuttumaan, kun rahapelilakiuudistus astuu Suomessa voimaan vuonna 2026 ja myös ulkomaiset kasinot voivat hakea Suomen pelilisenssiä.

Suomen pelilisenssin saaminen edellyttää kuitenkin, että mainonnassa noudatetaan tiettyjä ehtoja. Näistä tärkein on se, etteivät mainonta ja markkinointi saa kohdistua heikoimmassa asemassa oleviin pelaajiin, eli ennen kaikkea alaikäisiin lapsiin ja nuoriin.

Kaikki mainonnalle asetettavat lait koskevat luonnollisesti myös julkkiksia, jotka eivät saa asiassa erivapauksia. Julkisuudesta tutut henkilöt saattavat olla suuren yleisön osalta jopa tarkemman suurennuslasin alla kuin tuntemattomammat mainoskasvot, ja yhteistyö esimerkiksi blogeissa kyseenalaistetaan nopeasti.

Mitä yhteistyöstä seuraa – hyvää vai huonoa?

Julkisen henkilön toimintaa seurataan jatkuvasti ja se vaikuttaa vääjäämättä niihin mielikuviin, joita hänestä luodaan. Rahapelaaminen on hyvin arka yhteiskunnallinen aihe, sillä monet näkevät sen edelleen lähinnä uhkien, kuten ongelmapelaamisen ja talousongelmien, kautta.

Julkisuuskuva voi siis tahriutua, mikäli kasvonsa antaa rahapelimainontaan. Näin on tapahtunutkin esimerkiksi  JVG:n kohdalla, joka on saanut jopa kuluttaja-asiamiehen huomautuksen toimistaan. Toisaalta someaikana moni kohu hälvenee nopeasti, eikä pysyvä maineen menetys ole kovin todennäköinen skenaario.

Osallistuminen mainontaan voi lisätä myös myönteisiä mielikuvia, mikäli yhteistyökampanja on laadukkaasti ja huolella toteutettu. Jos julkkis onnistuu antamaan itsestään asiantuntevan kuvan, hänen suosionsa voi jopa kasvaa.

Yhtiön mainoskasvo vaikuttaa suoraan yhtiön kassavirtaan. Onnistunut kampanja ja oikein valittu julkkis ovat hyvää mainosta. Ammattitaidottomasti toteutettu kampanja, jonka keulakuvana olevalla julkkiksella on huono maine, on paitsi turha, kasinolle jopa haitallinen.

Latest Posts

Älä missaa