11.1 C
Helsinki
keskiviikko, huhtikuu 16, 2025

Viimeisimmät julkaisut

Kasinoyhteistyöt Suomessa – Miten ne muuttuvat tulevaisuudessa?

Suomen koko rahapelimarkkinat tulevat muuttumaan todella paljon seuraavan parin vuoden aikana. Vuonna 2026 Veikkauksen yksinoikeutettu monopoli tulee poistumaan. Tämän monopolin tilalle tulee lisenssimalli, joka tarkoittaa, että Suomen markkinoille pääsee myös ulkomaiset toimijat. Tämä tulee muuttamaan kasinoyhteisöjä suuresti, sillä lisensoidut kasinot saavat alkaa markkinoimaan palveluitaan laajemmin. Tämä on kuitenkin herättänyt paljon kysymyksiä, joista yleisin on: Mitä tämä muutos tarkoittaa yrityksille, vaikuttajille ja medialle? Seuraavaksi käymme läpi, miten kasinoyhteistyöt tulevat muuttumaan Suomessa tämän muutoksen myötä.

Lisenssimalli tuo uusia markkinointikanavia

Niin kuin sanottu, uusi lisenssimalli tuo uusia markkinointikanavia ja -mahdollisuuksia. Kasinot saavat laajemman näkyvyyden myös Suomen markkinoilla. Tällä hetkellä vain Veikkauksella on oikeus mainostaa rahapelejä laillisesti, mutta jatkossa mainostusta saa harrastaa kaikki lisensoidut kasinot. Tämä tulee muuttamaan sponsorointidiilejä ja yhteistöitä todella paljon.

Digitaalisuus jatkuu vuosi vuodelta, jonka takia on oletettavaa, että suurin kasvu tulee tapahtumaan digitaalisessa markkinoinnissa. Kasinot, kuten klikki casino, tulevat hyödyntämään omia sivustojaan ja muita sivustoja mainontaan. Myös televisiot, radiot, printtimediat sekä ulkomainonnat tulevat olemaan täynnä kasinomainoksia. Pääasia on vain, että kaikki lisenssinhaltijat noudattavat valtion asettamia sääntöjä.

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi eli esimerkiksi Twitch-striimaajien kautta näkyvyyden hakeminen tulee myös kasvamaan todella paljon. Tähän kuitenkin liittyy myös paljon rajoituksia. Uuden lainsäädännön mukaan kasinot saavat tehdä yhteistyötä erilaisten vaikuttajien kanssa, kunhan rahapelejä ei vahingossakaan markkinoida alaikäisille tai suoraan houkutella pelaamiseen. Tämä ei tarkoita, etteikö sponsorisopimukset ja sisällöllinen yhteistyö olisi sallittua, vaan sen pitää tapahtua sääntöjen mukaan.

Mitä tämä sitten tarkoittaa itse vaikuttajille? Vaikuttajille tämä tarkoittaa sitä, että säännöksiä pitää seurata jatkuvasti. Esimerkiksi nykyisten säännöksien mukaan mainostettava sisältö ei saa korostaa uhkapelaamisen taloudellisia hyötyjä, eikä se voi kohdistua alttiille ryhmille, kuten alaikäisille tai ongelmapelaajille. Lisäksi mainonnan on oltava täysin läpinäkyvää, joka tarkoittaa, että kuluttajien on tiedettävä, milloin sisältö on kaupallista yhteistyötä.

Urheilusponsorointi

Urheilusponsorointi on yksi Veikkauksen tärkeimpiä markkinointistrategioita. Uuden lisenssijärjestelmän myötä kuitenkin myös muutkin lisensoidut kasinot voivat tehdä yhteistyötä tai sponsorointidiilejä urheiluseurojen kanssa. Tämä tarkoittaa Suomalaiselle urheilulle sitä, että he tulevat saamaan mahdollisia lisätuloja. Ulkomaiset kasinot ovat tunnettuja niiden suuri summaisista sponsoridiileistään.

Tätäkin kuitenkin koskee erilaiset säännöt. Uusi lainsäädäntö estää selkeän kasinobrändien näkyvyyden tapahtumissa, joissa suuri osa yleisöstä on alaikäisiä. Lisäksi sisällön pitää olla myös suhteellisen vastuullista eli se ei saa rohkaista liialliseen pelaamiseen. Näistä säännöistä huolimatta suomalaiset urheiluseurat voivat hyötyä merkittävästi uusista yhteistyökumppaneista, jotka voivat tarjota rahoitusta ja näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla. 

Affiliate-markkinointi

Tällä hetkellä affiliate-markkinointia, jossa julkaisija pyrkii ohjaamaan asiakkaita toiseen yritykseen blogin tai kirjoituksen kautta, on näkyvillä älyttömän paljon. Sen tulevaisuus on kuitenkin tällä hetkellä epävarma. Nykyisen lakiehdotuksen mukaan affiliate-verkostojen käyttö pitäisi kieltää. Tätä termiä ei kuitenkaan ole vielä määritelty tarkasti.

Jos tämä markkinointistrategia kiellettäisiin kokonaan, niin se vaikuttaisi monia kasinoalan toimijoita ja suomalaisia verkkosivustoja. Monet sivustot ovat tälläkin hetkellä täynnä affiliate-markkinoinnin artikkeleita, jotka pitäisi poistaa, jos lakiehdotus menisi läpi. Pitää kuitenkin muistaa, että tämä on vain ehdotus, johon voi tulla vielä tulevaisuudessa muutoksia.

Bonukset

Bonukset ovat kaikkien pelaajien sekä kasinoiden suosikkeja. Ne ovat yksi vanhimpia ja suurimpia markkinointi strategioita, joilla kasinot kilpailevat. Uusi lainsäädäntö asettaisi niille kuitenkin todella tiukkoja rajoituksia. Sen mukaan kasinot saisivat tarjota bonuksia vain olemassa oleville asiakkaille, ja bonukset eivät saisi perustua suoraan pelaajan tallettamaan rahamäärään tai peliaikaan.

Sen sijaan bonukset voivat olla esimerkiksi tapahtumalippuja, tuotteita tai palveluita. Tämä voi muuttaa kasinoiden ja yhteistyökumppaneiden tapaa houkutella pelaajia, sillä suorat rahabonukset eivät ole enää keskeinen kilpailutekijä. Tulevaisuudessa voimme nähdä enemmän erikoiskampanjoita, joissa yhdistyvät esimerkiksi matkailu, viihde ja kasinopelit, ilman suoria talletusbonuksia. 

Latest Posts

Älä missaa